Готуємось до педради

  Ефективність діяльності педагогічної ради
в системі контрольно-аналітичного управління навчальним закладом

Автор: Чабан Наталія Володимирівна,
 директор Підлісненського НВК
Олександрівської  райдержадміністрації



Зміст
1.     Вступ.
2.     Основна частина
3.     Планування, підготовка та проведення педагогічної ради
4.     Алгоритм підготовки педагогічної ради.
5.     Форми проведення педагогічної ради.
6.     Контроль за підготовкою рішення  педагогічної ради.
7.     Висновок.
8.     Додаток 1. Перспективний план  роботи  педагогічної  ради.
9.     Додаток 2. План проведення педагогічної  ради на тему «Врахування психолого-педагогічних аспектів, формування сприятливого психологічного клімату на уроці - важлива умова підвищення ефективності навчально-виховного процессу»
Наш час – час змін і перетворень у різних сферах життя, зокрема й в навчально-виховному процесі. Сучасний світ не стоїть на місці, і першими будуть ті, хто володіє знаннями. Жодна реформа не зможе змінити будь-що в системі освіти, якщо вчитель сам не зміниться, і тим самим не змінить підходи до організації навчально-виховного процесу.
Школа отримала можливість самостійно обирати орієнтири і цільові установки власної діяльності. В умовах демократизації шкільного життя, переходу до громадсько-державної, фасилітативної моделі управління навчальними закладами, що зумовлено Національною доктриною розвитку освіти, значно зросла роль колективних форм управління і в першу чергу - педагогічної ради.
«Педагогічна  рада школи постійно діючий колегіальний орган управління навчальним закладом», — записано в Положенні про загальноосвітній навчальний заклад (затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від від 27 серпня 2010 р. № 778).  Це ж саме зазначається в ст. 39 Закону України «Про загальну середню освіту» .
Головою педагогічної ради є директор школи. Одним із напрямків роботи керівника є планування, підготовка, проведення педагогічних рад, здійснення методичного забезпечення педагогічної ради, створення умов для підвищення авторитету та працездатності ради, залучення педагогів до  активної участі в підготовці і проведенні педагогічних рад.
      Планування роботи педагогічної ради здійснюємо на 5 років, розподіливши за роками основні теми відповідно до провідної проблеми, над якою школа працює в даний період.( Додаток 1).
Важливе місце в роботі директора  займає підготовка до чергового планового, тематичного засідання педради.
Процес підготовки засідання педради включає: узгодження його теми, ознайомлення з літературою щодо визначеного питання, вивчення шкільної документації, відвідування уроків (позакласних заходів), розробку плану підготовки до педради, створення робочої  (творчої) групи для її підготовки.
До складу такої групи входять керівники методичних об'єднань,   найбільш досвідчені вчителі. До підготовчої роботи залучаємо якнайбільшу кількість зацікавлених осіб з метою всебічного вивчення проблеми, збору потрібної інформації. Важлива роль під час підготовки до педради надається діяльності методичного активу вчителів, які глибоко вивчають теорію даного питання, наявний педагогічний досвід, результативність самоосвіти, організовують, взаємовідвідування уроків, готують тематичні виставки тощо.
      Успішність роботи засідання педради значною мірою залежить від своєчасного та систематичного контролю за його підготовкою з боку директора,  який знайомиться з роботою кожного члена комісії щодо підготовки засідання педради, надає  відповідну допомогу. На нараді при директорові обговорюється хід підготовки засідання педради, структура доповіді і  проект рішення засідання.
Важливим фактором підвищення ефективності засідання педради є якість підготовленої  доповіді. Основу її змісту складають  провідні ідеї державної політики в галузі освіти, досягнення психолого-педагогічної науки з даної проблеми, аналіз  стану її вирішення в школі. Доповідь вміщує аналіз діяльності педагогічного колективу в цілому та окремих його членів щодо питання, яке розглядається, досягнень та недоліків у роботі учасників навчально-виховного процесу, матеріали  спостережень, досліджень, об'єктивні та достовірні факти з життя школи, порівняльні дані, обґрунтовані висновки та судження, її і накликають позитивну реакцію педколективу, забезпечують необхідний зворотній зв'язок зі слухачами.  Намагаюсь, щоб структура доповіді була  чіткою, логічною, послідовною, складалась з дуже короткого вступу, змістовної (основної) частини та висновків, включала рекомендації щодо покращення роботи з відповідного питання.
Кожен виступ учителя на засіданні педради має бути конструктивним, аргументованим, логічним, насиченим конкретними пропозиціями щодо удосконалення навчально-виховного процесу.
 Велике значення має також культура проведення засідання педради: дотримання етичних норм спілкування, адміністративна культура, ділова атмосфера.
При проведенні засідань враховуваємо мотиви, які змушують учителів виступати, забезпечувати доцільну послідовність та спрямованість при суворому дотриманім регламенту. Обговорення питань носить дискусійний характер.
Як голова засідання педради, забезпечую активність учителів тактовним і уважним ставленням до виступаючих, створенням ділової та доброзичливої атмосфери; підтримкою ініціативи вчителів, впевненості кожного вчителя в тому, що до його думки прислухаються і врахуються  під час прийняття рішення.
У  процесі  роботи  як  керівник  намагаюсь зробити  так, щоб педрада стала тим органом, який об’єднує всіх працівників школи, батьків, дітей спільною турботою про сьогоднішнє і майбутнє життя школи. Щоб відійти від заформалізованості і стереотипів, використовую і нетрадиційні форми проведення педрад. Зокрема такі:
 методичний день;
колективна творча справа (КТС);
диспут, дискусія («круглий стіл»);
творчий звіт окремого вчителя (методичного обєднання) з метою узагальнення педагогічного досвіду, підвищення методичного рівня педагогів;
фестиваль - широкий загальний огляд досягнень, святкування, яке супроводжується показом, оглядом форм, методів, прийомів, засобів навчан­ня, поєднаних із розмаїттям художнього оформ­лення;
ділова гра (інтерактивна форма) - навчальна форма, метою якої є аналіз і вирішення складних проблем людських взаємовідносин;
педагогічний консиліум (інтерактивна форма); мета - координація дій педагогів у роботі з учнями певного класу, визначення причин появи труднощів і пошук шляхів і способів їх подолання.
Додаток 2 містить план проведення педагогічної  ради на тему «Врахування психолого-педагогічних аспектів, формування сприятливого психологічного клімату на уроці - важлива умова підвищення ефективності навчально-виховного процессу».
Інтерактивні технології ґрунтуються на таких принципах взаємодії, активності, групового та індивідуального досвіду, зворотного зв’язку.
Доцільно окреслити переваги використання інтерактивних технологій для організації діяльності педагогічної ради школи:
1)          формування навичок спілкування, усвідомлення значення групового досвіду;
2)           можливість на власному досвіді усвідомити та обговорити особливості чуттєвого сприйняття, контролювати власне сприйняття навколишнього середовища;
3)         навчання участі та контролю своєї участі під час роботи в групі, повага до цінностей і правил, прийнятих групою, обґрунтування власної думки та від­стоювання власної позиції;
4)           навчання використовувати не готові знання, а отримані безпосередньо з прямого досвіду,
5)          набуття знань;
6)           самовдосконалення, самореалізація відбуваються на основі взаємодії керівника з підлеглими, підлеглих між собою тощо.
         Але для всіх варіантів педагогічних рад зберігаю єдину технологічну схему підготовки і проведення. Тому обов’язково користуюсь при  написанні  протоколу  педради, як  основного  документа,  який фіксує  хід обговорення  питань і  прийняття  рішення.
Як директор школи переконана, що протоколи педагогічної ради, їх рішення є одним із яскравих показників стилю роботи керівника, культури управлінської діяльності.
На  першому засіданні  педагогічної ради обираємо секретаря, який протягом навчального року веде книгу протоколів засідання педагогічної ради. Як  голова  педагогічної  ради  перед  підписанням протоколу контролюю грамотні, акуратні записи стисло викладеного змісту, суттєві виступи членів педагогічної ради, зміст пропозицій.
Ефективність роботи педагогічної ради в значній мірі залежить від якості прийняття нею рішень.
«З кожного педагогічного переконання, до якого приходить колектив, повинні робитися практичні висновки, - підкреслював В.Сухомлинський. – Кожне переконання вимагає тривалої, копіткої роботи, необхідної для того, щоб ідея перетворилась на практичні справи».
Проведення засідань педагогічної ради є показником рівня творчої атмосфери в колективі, його професіоналізму. Колегіально розроблені і прийняті рішення — ефективний засіб розвитку демократичних засад в управлінні школою. Вони сприяють формуванню здорового психологічного мікроклімату в колективі, виховують почуття відповідальності за доручену справу.
Відомий педагог-новатор Ш.Амонашвілі вважає, що демократичний, досвідчений директор, вміло заохочуючи і стимулюючи сміливість, неординарність педагогічної думки, перетворює педагогічну раду на спільну пошукову діяльність, створює атмосферу колективної творчості, колегіального цілеспрямованого і результативного пошуку перспективних рішень.
У книзі «Павлиська середня школа» В.Сухомлинський підкреслює, що «ефективність колегіальності залежить від спільності поглядів на принципові питання, що визначають напрям, суть виховання. Ця спільність педагогічних поглядів і переконань дає змогу нашим учителям розв’язувати колективно — на засіданні педради — практичні питання життя і роботи школи. Колективні рішення і рекомендації з конкретних питань обов’язкові для всіх працівників школи».
Результативність роботи педагогічної ради залежить від уміння керівника забезпечити виконання прийнятих рішень.
Систематичний і своєчасний контроль за виконанням рішень педагогічної ради, причому не з боку адміністрації, а з боку колег по роботі, яким колектив доручив цю справу, об'єктивна і вичерпна інформація  про стан їх виконання на кожному засіданні педагогічної ради дисциплінує колектив,сприяє дієвості і результативності педагогічної ради, підвищує її авторитет, формує причетність до виконання рішень у більшості членів педагогічного колективу, підносячи у такий спосіб  роль педагогічної ради як колективного органу управління діяльністю навчального закладу.
Рішення педагогічної ради як логічне завершення тривалої колективної, групової та індивідуальної роботи над певною проблемою має бути обов’язково реалізоване.
Висновок
Отже, педагогічна рада є органом колективного мислення, соціально-психологічного явища, де обмінюються думками, розв'язують завдання в процесі спільної діяльності.
«Сама назва «педагогічна рада», — пише Є. Березняк, — від слова «ра­дитись». І цю ідею демократичної, неформальної, ділової ради з учителями й іншими працівниками школи слід здійснювати якомога повніше».
У Положенні про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженому по­становою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року N° 964, вказано: «Робота педагогічної ради проводиться відповідно до потреб загальноосвітнього навчального закладу».
         Аналіз роботи педагогічної ради  свідчить, що в умовах демократизації освіти зміст діяльності збагачується, розширюється.
Відповідно до вимог сьогодення педагогічна рада виконує наступні функції:
  формує завдання і напрямки розвитку шкільного колективу;
  конкретизує зміст освіти, виховання і розвитку учнів, рекомендує форми і методи організації навчально-виховного процесу;
  розв'язує педагогічні проблеми, які пов'язані з удосконаленням навчально-виховного процесу і забезпеченням його якості;
  здійснює планування, організацію і регулювання навчально-виховного про­цесу в школі, його контроль і аналіз;
  аналізує стан викладання навчальних предметів, ефективність роботи методичних об'єднань, груп класів, стан позакласної виховної роботи і приймає обґрунтовані рішення;
  розробляє систему педагогічного впливу, який спрямований на науково-методичне забезпечення всіх перспектив розвитку школи;
  організовує роботу щодо підвищення кваліфікації педпрацівників, розвитку їхніх творчих здібностей, стимулювання самоосвіти і саморозвитку;
  пропагує та сприяє впровадженню у практику роботи педколективу нових педагогічних ідей, інноваційних технологій навчання і виховання, передового педагогічного досвіду;
  вносить пропозиції про дострокову атестацію окремих учителів, присвоєння звань, кваліфікаційних категорій чи позбавлення їх у випадку невідповідності якості роботи педагога одержаному званню, категорії;
  здійснює підготовку і проведення атестації педпрацівників школи.


Педагогічна рада розглядає питання:
  удосконалення і методичного забезпечення навчально-виховного процесу;
  планування та режиму роботи загальноосвітнього навчального закладу;
  переведення учнів до наступних класів та їх випуску, видачі документів про відповідний рівень освіти, нагородження за успіхи у навчанні;
  підвищення кваліфікації педагогічних працівників, розвитку їхньої творчої ініціативи, впровадження у навчально-виховний процес досягнень науки і передового педагогічного досвіду;
  морального та матеріального заохочення учнів (вихованців) і працівників закладу;
  притягнення до дисциплінарної відповідальності учнів за невиконання ними своїх обов'язків.
З метою удосконалення роботи педагогічної ради необхідно насамперед глибоко усвідомити її найголовніші завдання:
  об'єднання зусиль педагогів у розв'язанні актуальних проблем навчально-виховного процесу, підвищення якості навчання і виховання учнів;
  визначення «дерева цілей» діяльності педагогічного колективу, дальньої, середньої та близької перспектив якості навчання і виховання учнів;
  впровадження в практику роботи педколективу досягнень психолого-педагогічної науки та педагогічного досвіду.
Ефективність діяльності педагогічної ради залежить від багатьох факторів. Але найважливішим з них є реалізація системного підходу до управління школою як складною динамічною соціально-педагогічною системою та керівництва роботою педагогічної ради як колегіального органу управління.


Література
1.     Бібліотека «Шкільного світу» «Педагогічна рада», частина 1, Київ, 2005
2.           Все про педраду / упоряд. М.Голубенко. – К.: Шкільний світ, 2007. – 128 с. – (Б-ка «Шк. світу»).
3.     Ж-л «Завучу усе для роботи», №20, 2009 рік.
4.     Постельняк А.І., Романенко О.Г. «Педагогічна рада. Технологія підготовки і проведення». м.Кіровоград, 2003 рік
Додаток 1
Перспективний план  роботи  педагогічної  ради.
Проблема, над якою працює педколектив  школи :
«Удосконалення  знань,  формування  культури  здоров’я та громадсько-активної життєвої  позиції   учнів»
Реалізація  проблеми  школи  на  наступні  п’ять  років  буде здійснюватись  за:
2012               – 2013 навчальний  рік
 1. Впровадження  особистісно орієнтованого  навчання в  практику  роботи  школи – як  пріоритетного  напрямку  сучасної  освти.
 2. Виховання морально,  духовно, соціально,  здорової  особистості.
3. Формування  стійких  психологічних устоїв в  процесі  навчання  та  виховання  учнів  та  вихованців  в  комплексі.
№п/п
Тема засідання  педради
Мета  засідання педради
Очікувані  результати  проведення  педагогічної  ради
1
"Реалізація принципів розвиваючої функції навчання
на уроках та позакласних заходах"
Визначити  вплив проблемної  ситуації  на розвиток індивідуальних  здібностей  учнів  під  час  навчання  в  школі;
Розглянути способи розвитку навичок усвідомлення  та  дослідження здобутих  результатів навчання  школярами;
Визначити  рівень психологічної  готовності  учнів  5  класу  до  навчання  в  школі.

Визначити  основні  напрямки упровадження розвиваючого  навчання  та  виховання  в навчальному закладі;
Ознайомити  вчителів з основними  психологічними прийомами характерними  в  застосуванні  з  учнями  5  класу.
2
"Роль контролю та стимулювання навчальної діяльності
у підвищенні рівня якості знань учнів  та розвитку їхньої
творчої активності  через  реалізацію  основних  принципів  особистісно – орієнтованого  навчання"
Вивчити  рівень  застосування  особистісно – орієнтованих  технологій  в  практику  роботи  педагогів  на  уроках  та  в  позаурочний  час.
Розглянути  основні  види індивідуального  підходу в  процесі  оцінювання  знань, застосування  принципів об’єктивності  в  оцінюванні  знань, контролю і  стимулювання  навчальної  діяльності  учнів.         
Вміння  вчителями  застосовувати  особистісно – орієнтовані  прийоми  в  практиці  роботи  на  уроках  та  в  проведенні  позаурочних  заходів.
3
"Типи розуміння вчителями психології учня та їх прояви
у педагогічній взаємодії"
Визначити  психологічні  аспекти  загальної  співпраці  вчитель - учень
Вивчити , усвідомити вчителями психології учнів та  їх прояви  взаємодії.

2013   – 2014  навчальний  рік.

1. Творча  реалізація педагогічних  ідей  В.О.Сухомлинського в  системі  роботи  школи  сприянню  здоров’я.
 2 . Формування фізичних здібностей, гармонію душі і тіла, свідомого ставлення до природи.
 3. Створення умов для самореалізації особистості відповідно до її здібностей,  суспільних та власних інтересів.
№п/п
Тема засідання  педради
Мета  засідання педради
Очікувані  результати  проведення  педагогічної  ради
1
"Розробка тактики педагогічної діяльності з  реалізації програми дослідження в  процесі  творчої реалізації  ідей  В.О. Сухомлинського"
1) розробити основні напрямки педагогічної діяльності з реалізації програми дослідження;
 2) визначити обов'язки кожного вчителя-предметника, класного керівника, керівника МО, адміністратора з реалізації завдань навчального року, програми педагогічного дослідження
Практичне  впровадження  вчителями наукового  дослідження  з  вихованцями  в  практиці  роботи.

2
"Розвиток пізнавальної самостійності і творчих здібностей учнів: досвід і проблеми педагогічної практики з  досвіду  роботи  В.О.Сухомлинського»
1)проаналізувати роботу педколективу школи з розвитку творчих здібностей учнів, їхньої пізнавальної самостійності;
2)порівняти основні результати з основними напрямками роботи;
3)визначити способи розв'язання проблем педагогічної практики.
Визначити  основні  проблеми в  процесі  формування  в  учнів творчих  здібностей, розкрити дієві  прийоми  розвитку  цих  здібностей  у  вихованців
3
« Роль педколективу  з  духовно – морального  виховання  школярів, орієнтації  на  загальнолюдські  цінності «
Розкрити  основні  принципи, методи  та  форми  роботи з удосконалення роботи з  духовно – морального  виховання  школярів з  орієнтацією  на  загальнолюдські  цінності.
Сформувати соціально  здорову  дитину, з  стійкими  загально – людськими  цінностями.

2014 – 2015 навчальний  рік.

1.     Визначення  шляхів реалізації  концепції  самоорганізації розвитку  особистості  учня  в  навчально -  виховному  процесі.
2.     Виховання в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя. Збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров’я.

№п/п
Тема засідання  педради
Мета  засідання педради
Очікувані  результати  проведення  педагогічної  ради

"Врахування психологічних аспектів під час активізації пізнавальних інтересів в умовах гуманізації навчально-виховного процесу"
Підвищити психолого-педагогічну грамотність щодо методів активізації і взаємної діяльності учителя і учнів, розглянути психо­логічні чинники джерел формування пізнавальних інтересів в умовах гуманізації навчально-виховного процесу.
Вивчити  основні форми  роботи по  активізації  пізнавальних  інтересів  учнів
2
"Врахування психолого-педагогічних аспектів, формування сприятливого психологічного клімату на уроці - важлива умова підвищення ефективності навчально-виховного процесу"
Розглянути  основні  психологічні  принципи  взаємодії  на  уроці між вчителем та  учнем  а  також між учнями  на  уроці  для  досягнення сприятливого  психологічного  клімату  на  уроці;
Визначити основні  умови  підвищення  ефективності  навчально – виховного  процесу  на  уроці  та  врахування  психолого - педагогічних  аспектів
Покращення психолого  педагогічного клімату  під  час  проведення  уроку, створити ефективні умови підвищення навчально – виховного клімату  на  уроці.
3
« Створення  необхідних  умов   для  фізичного  розвитку  школярів,  збереження  та  зміцнення  їхнього  здоров’я.»
-         Знайти  оптимальні  умови, розглянути  форми  та  методи  роботи щодо формування  в  учнів фізичного  розвитку та  зміцненню  їх  здоров’я
Розробити оптимальні  види  та  форми  роботи  з  дітьми  з  формування в  них  фізичного  здоров’я.

2015 -2016 навчальний  рік

1.     Забезпечення духовної єдності поколінь, збереження родинних традицій, вивчення родоводу. Залучення дітей до вивчення народних звичаїв, обрядів, виховання національної свідомості та самосвідомості.
2.     Виховання громадянина з демократичним світоглядом і культурою. Який не порушує прав і свобод людини та з повагою ставиться до традицій і культури інших народів.

№п/п
Тема засідання  педради
Мета  засідання педради
Очікувані  результати  проведення  педагогічної  ради
1
"Вплив науково-методичної підготовки та професійної майстерності вчителя на результативність навчально-виховного процесу в  формуванні духовної  єдності  поколінь, збереження родинних  традицій"
Розкрити  основні  сучасні  форми  роботи  з  батьками;
Вивчити напрямки,  форми, методи  роботи формування  духовної  єдності  поколінь, та  збереження родинних  традицій;
Узагальнити  досвід  роботи  школи.
Покращення  співпраці  в  роботі  з  учнями, батьками,  вчителями, громад кістю.
2
«Спільна  робота  школи,  сім᾽ї  та  громадськості  з  формування  моральної  культури та  культури  здоров’я  школярів, вихованців»
Узагальнити  вдалі  форми  роботи з  сімейного  виховання, та  в   напрямку формування  активної  життєвої  позиції в  спільній  роботі  з  громад кістю
Чітко  сформовані  навики здорової  дитини, фізично, соціально, психічно.
3
« Робота  педколективу щодо  залученню  дітей  до  вивчення  народних  звичаїв,  обрядів, виховання  національної  свідомості  та  самосвідомості.
Розгорнути  проектну  діяльність в  напрямку  формування, вивчення  народних  традицій  та  звичаїв  в  нашому  селі.
Узагальнені  проекти  по  роботі  з  учнями  вихованцями.
2016 – 2017 навчальний  рік.
2014   Формування громадянина – патріота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю;
2015   Формування  трудової  та  громадської  активності  учнів  у  процесі  виховання, навчальної  та  трудової  діяльності  учнів.
№п/п
Тема засідання  педради
Мета  засідання педради
Очікувані  результати  проведення  педагогічної  ради
1
"Діяльність педагогічного колективу школи в розвитку громадянської активності, самостійності та організаторських здібностей школярів"
Визначити  шляхи діяльності педколективу  з формування громадсько  активного вихованця
Сформувати  вихованця  здатного  брати  активну  участь  в  процесі  прийняття  рішень.
2
"Роль виховного потенціалу уроку в підвищенні рівня якості навчання школярів в умовах гуманізації навчально-виховного процесу"
Узагальнити  найвдаліші  форми  роботи  по  формуванню  виховних  якостей  в  учнів.
Узагальнити  у  виді  проектної  діяльності  основні  види  та засоби виховної  роботи, що  можна  провести  під  час  уроку
3
« Робота  педколективу  з  удосконалення  краєзнавчого  та  військово – патріотичного  виховання  учнів,  формування  готовності  до  захисту  України».
Активізувати  краєзнавчу  роботу, узагальнити  досвід  роботи  в  даному  напрямку  роботи.
Досвід  роботи  з  даної  теми  узагальнити  в  краєзнавчому  музеї  школи.

 Додаток 2
План проведення педагогічної  ради на тему
«Врахування психолого-педагогічних аспектів, формування сприятливого психологічного клімату на уроці - важлива умова підвищення ефективності навчально-виховного процессу»

Форма проведення: «круглий стіл»

Питання для обговорення:

Пріоритетність психологічного чинника під час викладання загальноосвітніх дисциплін.
Колісник В.М..- заступник директора  з  навчально – виховної  роботи
Спільна пошукова діяльність учителя та учня.
                                        Охріменко  Н.В. вчитель  фізики
Інтерес як психологічна основа для результа­тивності навчання.
Притюпа  А.П.- соціальний  педагог
Створення атмосфери доброзичливості у спілкуванні вчителя з  учнем. Педагогічний такт.
Пересунько  Г.В.,вчитель  української  мови
та  літератури,  
Коваленко О.М. вчитель
трудового  навчання
Емоційний тонус навчальної діяльності школярів на уроці, який створюється самим змістом уроку.
Парієнко  С.В.- заступник директора
з  виховної  роботи , практичний  психолог
Розвиток уяви дітей з метою підвищення їхньої вольової активності.
Щербатюк В.І. вчитель  зарубіжної  літератури
Способи створення ситуацій успіху.
Шевченко Л.Г. вчитель  початкових  класів,
голова МО початкових  класів



Немає коментарів:

Дописати коментар