Мохоподібні. Лабораторна робота № 12
“Будова мохоподібних”.
Мета.
Освітня. Продовжити формувати знання учнів про вищі спорові рослини; ознайомити з будовою та процесами життєдіяльності мохоподібних; охарактеризувати особливості мохів, як найменших за розмірами рослин лісу.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати рослини між собою та робити відповідні висновки; уміння логічно мислити; розвивати спостережливість, увагу, пам’ять.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища і особливо до рослин лісу – мохів, проводити екологічне виховання.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація;
в) практичний: виконання лабораторної роботи.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, з інструктивними картками.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем, малюнків.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: географія, історія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, гербарій, сухі мохи.
Основні поняття та терміни: бріологія, однодомна рослина, дводомна рослина, маршанція, сфагнум, зозулин льон, політрих.
ХІД УРОКУ
І.Перевірка домашнього завдання.
Мета.
Освітня. Продовжити формувати знання учнів про вищі спорові рослини; ознайомити з будовою та процесами життєдіяльності мохоподібних; охарактеризувати особливості мохів, як найменших за розмірами рослин лісу.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати рослини між собою та робити відповідні висновки; уміння логічно мислити; розвивати спостережливість, увагу, пам’ять.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища і особливо до рослин лісу – мохів, проводити екологічне виховання.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація;
в) практичний: виконання лабораторної роботи.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, з інструктивними картками.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем, малюнків.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: географія, історія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, гербарій, сухі мохи.
Основні поняття та терміни: бріологія, однодомна рослина, дводомна рослина, маршанція, сфагнум, зозулин льон, політрих.
ХІД УРОКУ
І.Перевірка домашнього завдання.
Тест – контроль.
1. До бурих
водоростей відноситься
А) ламінарія;
б) порфіра; в) спірогира; г)
ульва.
2. До червоних водоростей
відноситься
А) ламінарія;
б) порфіра; в) спірогира; г)
ульва.
3. До зелених
водоростей відноситься
А) ламінарія;
б) порфіра; в) спірогира; г)
ульва.
4. Морська капуста це:
А) ламінарія;
б) порфіра; в) спірогира; г)
ульва.
5. Речовину агар – агар
отримують з:
А) ламінарія;
б) порфіра; в) спірогира; г)
ульва.
6. Одноклітинні зелені водорості;
А) хломідоманада;
б) хлорела; в) спірогира; г)
ульва.
7. Зелений морський салат
готують з:
А) ламінарія;
б) порфіра; в) спірогира; г)
ульва.
8. До грунту
водорості кріпляться:
А)корінням;
б)ризоїдами; в) присосками;
г)гачками.
9. Вороросль яка на водоймах утворює слизьке жабуриння:
А) ламінарія;
б) порфіра; в) спірогира; г)
ульва.
10.
Яка водоросль росте
на глибині до 70 метрів
А) ламінарія;
б) порфіра; в) спірогира; г)
ульва.
Перевірка : 1-а.2-б. 3-в,г. 4-а. 5-б. 6-а,б. 7-г.
8- б. 9- в. 10- б
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
1. Яким чином проходить розмноження у квіткових рослин?
2.Де
дозрівають спермії в квітки.
3. Де
знаходиться яйцеклітина?
4. Яким чином проходить
процес злиття статевих
клітин
5. Як
називається запліднення у
квіткових.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Проблемна ситуація. З якими проблемами зіткнулися водні організми в процесі освоєння наземно-повітряного середовища? Чим водне середовище відрізняється від наземно-повітряного?
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Проблемна ситуація. З якими проблемами зіткнулися водні організми в процесі освоєння наземно-повітряного середовища? Чим водне середовище відрізняється від наземно-повітряного?
Дуже давно, коли на Землі жили динозаври, квіткових
рослин ще не було. Не було і листяних кущів та дерев. Усі рослини
розмножувалися спорами. Пройшло багато часу, світ дуже змінився. Динозаври
вимерли, а спорові рослини витіснили квіткові. Та деякі з них ростуть і
сьогодні.
Ви вже знаєте, що органами розмноження рослин є квітка і
плід. Сьогодні ми будемо вивчати рослини, у яких немає ні квітки, ні плодів. Як
же вони розмножуються, як пристосувалися до життя? Прийом «Дивуй»
Розповідь вчителя.
У Карпатах на скелях і в печерах існує особливий вид
мохів. Зелена нитка , що проростає зі спор цього моху, живе тривалий час, сягає
значних розмірів, і здатна до світіння в напівтемряві. Її особливі лінзоподібні
клітини вловлюють слабке світло, спрямовують на хлоропласти, створюючи умови
для фотосинтезу. Світло проходить крізь хлоропласт і відбивається стінкою клітини
вже як зелений промінь. Світіння цього моху породило народні легенди про
гномів, які ночами в печерах охороняють скарби.
Про це ви
дізнаєтеся сьогодні на уроці.
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Де краплина є води –
Там ти можеш мох знайти:
На болоті, в горах, в лісі,
На колоді і на стрісі.
Де вологи є запас
Скрізь ростуть мохи у нас.
Наука, що вивчає мохи називається бріологією. До мохоподібних належить близько 25 тис видів.
Основна маса мохоподібних зосереджена у вологих місцях північної півкулі, у районах із помірним і холодним кліматом, особливо в тундрі, на болотах.
Рослина моху складається з єдиного нерозгалуженого стебла, густо вкритого спірально розміщеними листками. На верхній частині, на яку потрапляє світло, стебло та листки зелені, на нижній – жовто-бурі.
У мохів немає коренів, а їх функцію виконують ризоїди – ниткоподібні коренеподібні нитчасті вирости, які утримують рослину і всмоктують поживні речовини.
ІV. Робота з підручником.
-
Ст..173 Як за будовою тіла
розділяються мохи? Мал.168
-
Ст. 175 робота з малюнком 169. Мал170
V.
Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Виконання лабораторної роботи “Будова мохоподібних”.
Лабораторна робота № 12. Будова й розмаїтість мохоподібних
Виконання лабораторної роботи “Будова мохоподібних”.
Лабораторна робота № 12. Будова й розмаїтість мохоподібних
Мета: ознайомитись із особливостями будови й різноманітністю мохоподібних.
Обладнання й матеріали: гербарні матеріали моху
зозулиного льону, сфагнуму,
зошит, підручник.
1. Розгляньте гербарний матеріал зозулиного льону, а також її малюнок
у підручнику. Зверніть увагу на розгалуження стебла, згадайте, як
називається така будова моху.
2. На нижній частині рослини знайдіть резоїди, а на верхній — спорогон.
3. Намалюйте спорогон
зозулиного льону, стебло, ризоїди.
4. Виготовте
тимчасовий мікропрепарат листка сфагнуму й розгляньте його під мікроскопом.
5. Замалюйте мікропрепарат сфагнуму й позначте
на малюнку водоносні й хлорофілоносні клітини.
6. Зробіть
висновок, у якому вкажіть характерні риси будови мохоподібних.
V. Узагальнення та систематизація знань.
1. Які рослини є однодомними і які дводомними.
2. Які види мохів бувають за будовою тіла.
VІ. Підведення підсумків уроку.
яка наука вивчає життя мохів?
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
яка наука вивчає життя мохів?
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Немає коментарів:
Дописати коментар