Календарно - тематичне планування 9 клас нова програма

9-й клас
(Усього 70 годин, 2 год на тиждень, із них 10 год — резервних)



К-ть
г-н
Зміст навчального матеріалу
 Хімічний  експеремент




Повторення найважливіших питань курсу хімії 8 класу  3 години.
Учень:
   наводить приклади (назви і формули) неорганічних сполук основних класів;
   класифікує неорганічні сполуки;
   характеризує йонний і ковалентний хімічні зв’язки; хімічні властивості основних класів неорганічних сполук;
   порівнює склад і властивості неорганічних сполук різних класів; властивості речовин  атомної, молекулярної та йонної будови;
   обґрунтовує залежність властивостей речовин від їхньої будови. 

1.

1
Склад , класифікація та  номенклатура  основних класів неорганічних сполук.

2

2
     Хімічний зв’язок і будова речовини

3

3
.   Властивості  основних  класів  неорганічних  сполук



Тема 1. Розчини  20  годин


4

1
 Колоїдні та істинні розчини.
Домашній експеримент:
 2. Приготування страв, основою яких є колоїдні розчини (желе, кисіль тощо).
Учень:
   наводить приклади колоїдних та істинних розчинів, розчинників,суспензій, емульсій, електролітів і неелектролітів, сильних і слабких електролітів, кристалогідратів;   описує розчинення речовин у воді як фізико-хімічне явище; якісні реакції на   хлорид-, бромід-, йодид-, сульфат-, ортофосфат-, карбонат-іони; виявлення у розчині гідроксид- іонів та йонів  Гідрогену;
   розрізняє компоненти розчину, насичені й ненасичені розчини, катіони й аніони, електроліти й неелектроліти, сильні й слабкі електроліти; рН лужного, кислого та нейтрального середовища;
   характеризує електроліти за ступенем дисоціації;
   пояснює суть процесу електролітичної дисоціації, вплив різних чинників на розчинення; утворення водневого зв’язку;
   обґрунтовує перебіг реакцій між електролітами у водних розчинах;
   складає рівняння електролітичної дисоціації лугів, кислот, солей, рівняння реакцій обміну в повній та скороченій йонній формах; рівняння якісних реакцій на  хлорид-, бромід-, йодид-, сульфат-, ортофосфат-, карбонат-іони в молекулярній та йонній формах;
   проводить реакції між розчинами електролітів з урахуванням умов їх перебігу; якісні реакції на хлорид-, бромід-, йодид-, сульфат-, ортофосфат-, карбонат-іони; виявлення у розчині гідроксид- іонів та йонів  Гідрогену;
   обчислює масову частку і масу розчиненої речовини в розчині, виготовленому з кристалогідрату;
   використовує спостереження і експеримент як методи наукових досліджень; якісні реакції для виявлення деяких йонів у розчині;  
оцінює важливість рН розчинів для визначення якості харчової, косметичної продукції тощо; 
   висловлює судження про значення розчинів у природі та житті людини; про застосування знань про способи виявлення окремих йонів.

5

2
Поняття про дисперсні системи.

6

3
          Будова молекули води, поняття про водневий зв’язок. Розчинність речовин, її залежність від різних чинників. Насичені й ненасичені, концентровані й розведені розчини.

7

4
Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин. Розчинення як фізико-хiмічний процес.

8

5
 Кристалогідрати.
Домашній експеримент:
1.      Вирощування кристалів.
2.       Демонстрації:
1. Теплові явища під час розчинення (розчинення амоній нітрату і концентрованої сульфатної кислоти у воді).

9

6
Розв’язування задач на приготування розчинів із кристалогідратів  

10

7
Розв’язування задач на приготування розчинів із кристалогідратів

 11

 8
     Електролітична дисоціація. Електроліти й неелектроліти.
Демонстрації:
 2. Дослідження речовин та їхніх водних розчинів на електричну провідність (кристалічний натрій хлорид, дистильована вода, розчин натрій хлориду, кристалічний цукор, розчин цукру, хлоридна кислота).

12

 9
Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах.

13

 10
Ступінь електролітичної дисоціації. Сильні й слабкі електроліти.
      Поняття про рН розчину.
Лабораторні досліди:
2. Встановлення приблизного значення рН води, лужних і кислих розчинів (натрій гідроксиду, хлоридної кислоти, харчової і косметичної продукції) за допомогою універсального індикатора.

14

11
Реакції обміну між розчинами електролітів,  умово  перебігу яких є  утворення  осаду. Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій
Лабораторні досліди:
 3. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах,  що супроводжуються випаданням осаду.
4. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах,  що супроводжуються виділенням газу.
5. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах,  що супроводжуються утворенням води. Демонстрації:
  3. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах

15

12
 Реакції обміну між розчинами електролітів, що супроводжуються   виділенням  газу  й  утворенням  води. Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій



16


13
Виявлення у розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену.
 Домашній експеримент:
  3. Виявлення карбонат-іонів у мінеральній воді.  




17

14
Практична  робота  № 1. Реакції  оміну  між  розчинами  електролітів .         
Лабораторні досліди:
  6. Виявлення хлорид-іонів у розчині.
7. Виявлення бромід-іонів у розчині.
8. Виявлення йодид-іонів у розчині.
9. Виявлення сульфат-іонів у розчині.
10. Виявлення ортофосфат-іонів у розчині.
11. Виявлення карбонат-іонів у розчині.


18

15
   Якісні реакції на  хлорид-, бромід-, йодид-, сульфат-, ортофосфат-, карбонат-іони..


19

16
Практичні роботи  № 2
2. Розв’язування експериментальних задач.


20-21

17 -18
Розв’язування задач на приготування розчинів із кристалогідратів.


22

19
Застосування якісних реакцій.


23

20
Контрольна  робота




 Тема 2. Хімічні реакції  12  годин.


24 – 25

1-2
Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
Демонстрації:
4. Реакції розкладу, сполучення, заміщення, обміну, екзо- та ендотермічні реакції.
Учень:
   наводить приклади основних типів хімічних реакцій; відновників і окисників;
   класифікує реакції за різними ознаками;
   розрізняє реакції сполучення, заміщення, обміну, розкладу; окисно-відновні та реакції без зміни ступеня окиснення; екзо- та ендотермічні, оборотні й необоротні реакції; окисники і відновники;
   характеризує процеси окиснення, відновлення, сполучення, розкладу, заміщення, обміну; вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій; роль окисно-відновних процесів у довкіллі;
   обґрунтовує процеси окиснення та відновлення з погляду електронної будови атомів;
   складає рівняння найпростіших окисно-відновних реакцій на основі електронного балансу, термохімічні рівняння; рівняння оборотних і необоротних реакцій;
   застосовує закон збереження маси для складання рівнянь хімічних реакцій;
   висловлює судження про значення  хімічних реакцій та знань про них у природі та побуті.

26

3
Окисно-відновні реакції. Процеси окиснення, відновлення, окисники, відновники.

27

4
               Складання рівнянь окисно-відновних реакцій.

28

5
               Складання рівнянь окисно-відновних реакцій.

29

6
     Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці.

30

7
Тепловий ефект хімічної реакції. Екзотермічні та ендотермічні реакції. Термохімічне рівняння.

31

8
          Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних чинників.
Демонстрації:
 5. Залежність швидкості реакцій металів (цинк, магній, залізо) з хлоридною кислотою від активності металу та концентрації кислоти.

32

9
Експерементальне дослідження впливу різних  чинників на  швидкість хімічних  реакцій  Практична  робота  № 3

33

10
Оборотні й необоротні реакції.
Лабораторні досліди:
12. Вплив площі поверхні контакту реагентів, концентрації і температури на швидкість реакції цинку з хлоридною кислотою.

34

11
Значення  хімічних  реакцій у  природі, промисловості,  побуті. Значення   хімічних  реакцій у  природі, промисловості, побуті. Розв’язування завдань  різних  рівнів  складності  з  теми « Хімічні  реакції»

35

12
Тестова  перевірка  знань



Тема 3. Початкові поняття про органічні сполуки 20  годин.


36

1
Особливості органічних сполук (у порівнянні з неорганічними).
Демонстрації:
6. Моделі молекул вуглеводнів.
Учень:
   називає найважливіші органічні сполуки (метан, етен, етин, етанол, гліцерол, етанова кислота, глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза);
   наводить приклади гомологів метану; природних і синтетичних речовин;
   розрізняє за складом метан, етен, етин, етанол, гліцерол, етанову кислоту, глюкозу, сахарозу, крохмаль, целюлозу, мило, жири, вуглеводи, білки, проліетилен; 
 порівнює органічні й неорганічні речовини, крохмаль і целюлозу, склад гомологів метану;
   характеризує склад, фізичні  властивості метану, етену, етину, етанолу, гліцеролу, етанової кислоти, жирів, глюкози, сахарози, крохмалю, целюлози, білків, поліетилену; реакції горіння органічних речовин;   деякі хімічні властивості етанової кислоти;
   обґрунтовує роль органічних сполук у живій природі;
   складає молекулярні й структурні формули метану та його гомологів, етену, етину, етанолу, гліцеролу, етанової кислоти; молекулярні формули глюкози, сахарози, крохмалю, целюлози; рівняння реакцій горіння метану, етену й етину, етанолу, етанової кислоти (електролітична дисоціація, взаємодія з металами, лугами, солями); загальну схему полімеризації етену;
   визначає дослідним шляхом гліцерол, етанову кислоту, глюкозу, крохмаль;
   розв’язує розрахункові задачі на обчислення об’ємних відношень газів за хімічними рівняннями та  інших раніше вивчених типів на прикладі органічних сполук;
   оцінює згубну дію алкоголю на здоров’я; вплив продуктів синтетичної хімії на навколишнє середовище в разі неправильного використання їх;
   висловлює судження щодо значення органічних речовин у суспільному господарстві, побуті, харчуванні, охороні здоров’я тощо; захисту довкілля від стійких органічних забруднювачів;
   дотримується правил безпечного поводження з горючими речовинами, побутовими хімікатами.

37

2
Метан як представник насичених вуглеводнів. Молекулярна і структурна формули метану.

38

3
Гомологи метану, їхні молекулярні формули та назви.

39-40

4-5
Етен (етилен) і етин (ацетилен) як представники ненасичених вуглеводнів, їхні молекулярні і структурні формули, фізичні властивості.

41

6
Горіння вуглеводнів.

42

7
 Обчислення об’ємних відношень газів за хімічними рівняннями.
Демонстрації:
 7. Горіння парафіну, визначення його якісного складу за продуктами згоряння.
8. Горіння етину.

43

8
Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену.
Лабораторні досліди:
13. Ознайомлення зі зразками виробів із поліетилену.
Демонстрації:
 9. Виявлення властивостей поліетилену: відношення до нагрівання, розчинів кислот, лугів.

44

9
Поширення вуглеводнів у природі. Природний газ, нафта, кам’яне вуглля – природні джерела вуглеводнів. Застосування вуглеводнів.

45-46

10-11
Поняття про спирти на прикладі етанолу і гліцеролу, їхні молекулярні, структурні формули, фізичні властивості. Горіння етанолу. Якісна реакція на гліцерол.
Демонстрації:
  10. Досліди з гліцеролом: розчинність у воді, взаємодія з купрум(ІІ) гідроксидом.

47

12
Отруйність етанолу. Згубна дія алкоголю на організм людини.

48

13
Етанова (оцтова) кислота, її молекулярна і структурна формули, фізичні властивості.

49-50

14-15
Хімічні властивості етанової кислоти: електролітична дисоціація, взаємодія з індикаторами, металами, лугами, солями. Застосування етанової кислоти.
Демонстрації:
   11. Дія етанової кислоти на індикатори.
12. Взаємодія етанової кислоти з металами, лугами.

51

16
Практичні роботи:
3Властивості етанової кислоти.

52

17
Поняття про вищі (насичені й ненасичені) карбонові кислоти. Мило, його склад, мийна дія.

53

18
Жири. Склад жирів, фізичні властивості. Жири у природі.   Біологічна роль жирів.

54

19
Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза. Молекулярні формули, фізичні властивості, поширення і утворення в природі
Лабораторні досліди:
 14. Взаємодія глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом.

55

20
Крохмаль і целюлоза - природні полімери. Якісні реакції на глюкозу і крохмаль. Застосування вуглеводів, їхня біологічна роль.
Лабораторні досліди:
  15. Відношення крохмалю до води (розчинність, утворення клейстеру).
16. Взаємодія крохмалю з йодом.

56-57

21-22
Білки: склад і будова. Біологічна роль амінокислот і білків.

58

23
Практичні роботи:
 4. Виявлення органічних сполук у харчових продуктах.       .

59

24
Природні й синтетичні органічні сполуки
Домашній експеримент:
4. Виявлення органічних сполук у харчових продуктах.

60

25
       Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів. .

61

26
Контрольна  робота




Тема 4. Узагальнення знань з хімії


62

1
     Будова речовин.

Учень:
   називає імена видатних вітчизняних і зарубіжних учених-хіміків;
   найважливіші хімічні виробництва в Україні;
   наводить приклади взаємозв’язків між речовинами; застосування хімічних сполук у різних галузях та у повсякденному житті;
   характеризує значення хімії в житті суспільства, збереженні довкілля, здоров’я людей;   обґрунтовує роль хімії у пізнанні будови речовин та хімічних процесів;
критично ставиться до хімічної інформації з різних джерел;
оцінює значення хімічних знань як складової загальної культури людини;

63

2
Багатоманітність речовин та хімічних реакцій.

64

3
Взаємозв’язки між речовинами та їхні взаємоперетворення.

65

4
Місце хімії серед наук про природу, її значення для розуміння наукової картини світу.

66

5
Хімія та екологія.

67

Хімічна наука і виробництво в Україні.

68-70

Видатні вчені – творці хімічної науки.







Немає коментарів:

Дописати коментар