Розробки уроків з біології 6 клас нова програма

Покритонасінні.
Дводольні  та  однодольні  покритонасінні.

Мета
.
Освітня. Дати уявлення про
покритонасінні  рослини; з’ясувати основні ознаки  поділу  покритонасінних  рослин  на  однодольні  та  дводольні; показати, як розрізняються  однодольні  та  дводольні  рослини  в  залежності  від  будови  вегетативних  органів; ознайомити із особливостями покритонасінних  рослин.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати, аналізувати, спостерігати та приміняти свої знання в житті; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення та вміння робити висновки.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища і особливо
до  представників  покритонасінних  рослин занесених  до  Червоної  книги.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, з гербарієм.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика.
6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка, психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки:  географія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м
призентація.
Основні поняття та терміни:
покритонасінні, однодольні, дводольні.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

1. Перевірка  домашнього  завдання.
- Експрес-тести.
1.
Мохи, хвощі  плауни прикріплюються  до  грунту:
а)
ризоїдами; б) корінням.
2. У циклі розвитку
 мохів,  плаунів, хвощів чергування поколінь:
а) наявне; б) відсутнє.
3. Місце утворення спор у плаунів:
а) коробочки; б) спороносоні колоски.
4. Для запліднення вода:
а) потрібна; б) ні.
5. Що виросте із спори:
а)
заросток; б) вегетативний  пагін.
6. Голонасінні  розмножуються:
а) насінням;    б) спорами.
7. Органом  розмноження  голонасінних є :
а) квітка;  б) шишка.
8.  Листки  голонасінних:
а) хвоїнки;  б) пальчасті  листові  пластини.
9. Голонасінні  до  ґрунту  прикріпляються:
а) ризоїдами;   б) корінням.
10. Для  голонасінних характерне  розмноження:
а) статеве;   б) нестатеве. 
Правильні  відповіді: ( взаємоперевірка з  коментарем)1. А; 2. А; 3.б;  4.а; 5. А; 6. А; 7. Б; 8.а; 9. Б; 10. А.
2. Підведення  до  сприйняття  навчального  матеріалу.
 ( Створення  асоціативного  куща  до  слова  рослина ( квітка, стебло, листок, плід, пагін, корінь.)

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Коли на Землі жили динозаври, квіткових рослин ще не було, як не було листяних дерев і трав. Усі рослини в ті доісторичні часи розмножувалися спорами.
Світ відтоді дуже змінився, динозаври вимерли, а квіткові стали панувати на планеті, витіснивши спорові.
 
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

1. Хвилинка  релаксації
Заплющіть на мить очі і уявіть себе в лісі:
- …ліс ще дрімає в передранішній тиші. Непорушно стоять дерева, загорнуті в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги. Лиш де-не-де прокинеться пташка. Непевним голосом обізветься вона зі свого затишку. Ліс ще дрімає…А чи можемо ми уявити ліс без квітів дерев, без  рослин…  
Загальна  характеристика  Покритонасінних.
Однодольні
Дводольні.
Робота  з  німим малюнком.                                                       
  на дошці розміщені  малюнки насіння  однодольних  та  дводольних  стрілочками  показано частини  з  будови  насіння на  виставлені  номери
звдання  для учнів.
В  процесі  пояснення начального  матеріалу  дайте  назву  кожному  номеру.                         

Робота  по  темі  уроку  з  презентацією  за  планом.
*      Будова сім’ядоль
*      Будова  кореня
*      Будова стебла
*      Будова  квітки
В процесі  роботи  по  темі  уроку  діти заповнюють  порівняльну  таблицю.
Ознака
Дводольні
Однодольні
Число  сімядолей  у  зародка  насінини.
_______________________
________________________
Життєві  форми ( дерева чи  трави)
_______________________
________________________
Внутрішня  будова  стебла

_______________________
________________________
Жилкування  листків

_______________________
________________________
Тип  кореневої  системи

_______________________
________________________
Число  частин  квітки

_______________________
________________________

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Особливості
покритонасінних  рослин:
      1.              Покритонасінні – найбільша за  обсягом група рослин, яка найбільш поширена у різноманітних умовах  існування.
      2.            Характерними  рисами покритонасінних є  квітка , плід, вловлювання  пилку  приймочкою  маточки,  зародковий  мішок, подвійне  запліднення , ситоподібні  трубки.
Покритонасінні  за  сукупністю  ознак  можна  поділити на  дводольні  і  однодольні.
V. Узагальнення та систематизація знань.

Ро
бота зі словником:
-
покритонасінні- ………….
-
однодольні - ………….
-
дводольні - ………….
-
соломина - ………….

VІ. Підведення підсумків уроку.

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.






Поняття  про  гриби та особливості  їх  живлення.


Мета.
Освітня. Дати уявлення про представників  царства  грибів
; з’ясувати основні ознаки  поділу   грбів  на  сапрофіти, паразити, симбіонти; показати, як розрізняються  грби  в  залежності  від  будови    та  способу  живлення; ознайомити із особливостями грибів.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати, аналізувати, спостерігати та приміняти свої знання в житті; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення та вміння робити висновки.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища і особливо
до  представників царства  грибів занесених до   Червоної  книги.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, з муляжами  грибів.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші.
6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка, психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки:  географія, мікробіологія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м
призентація.
Основні поняття та терміни: позаклітинне травлення, ферменти, всмоктування, грибниця,сапрофіти,  симбіонти, паразити
.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.


Е кспрес - тести
1.Виберіть  екологічні  фактори я є  найважливішими  для  рослини.
а)вода
б) світло
г) земля
д) тепло.
е) повітря
2. За забезпеченістю  водою  рослини  поділяються  на
а)посухостійкі
б) дощові
г) помірно вологолюбні
д) сонцелюбні
ж)вологолюбні
з) водні.
3. За умовами  овітлення  рослини  поділяються на
а) світлолюбні
б) тіневитиривалі
в) сонцезахисні
г)тінелюбні
4. За  температурними  умовами рослини  поділяються  на
а) холодовитривалі
б) холодолюбні
в) теплолюбні.
5. З перерахованих нижче  понять  виберіть життєві  форми  харакрерні  для  рослин.
а) деревні  рослини 
б) напів деревні  рослини
в) соломяні рослини
г) травянисті  рослини.

Правильні  відповіді: 1 - а,б,д ; 2 -а,г,ж,з;  3 - а,б,г; 4 - а,в; 5 - а,б,г.

2. Підведення  до  сприйняття  навчального  матеріалу.

( створити  асоціативний  кущ  до  слова гриби.)


СВІТЛО , ТЕПЛО, ЖИВЛЕННЯ,  КОРІНЬ, ДИХАННЯ
-          Які  рослини  є  автотрофами?

-          Які  рослини  є  гетеротрофи?
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Коли на Землі жили динозаври, квіткових рослин ще не було, як не було листяних дерев і трав. Усі рослини в ті доісторичні часи розмножувалися спорами.
Світ відтоді дуже змінився, динозаври вимерли, а квіткові стали панувати на планеті, витіснивши спорові. 
 ТА залишилась  особлива  група  рослин  " ГРИБИ" яка  знайшла  свою  екологічну  нішу, та прекрасно  існує  і  внаш  час, а  розмножуються  за  допомогою  спор.
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
1. Хвилинка  релаксації ( Літературна хвилинка) 
ПІДОСИЧНИК
Вдяглися чепурні грибки
У помаранчеві шапки.
Їх ПІДОСИЧНИКАМИ звуть,
Бо під осиками ростуть.
СИРОЇЖКИ
Крихкі шапки, біленькі ніжки –
Це кольорові СИРОЇЖКИ.
А чом же звуться дивно так?
Бо їх сирими їсть слимак.
МАСЛЮК
Ми – хлоп‘ята-МАСЛЮКИ,
В нас руді липкі шапки.
Хто знаходить нас між сосон,
Йдемо в кошик залюбки.
РЯДОВКА
До РЯДОВКИ Говорушка
Прийшла гостювати.
–Як же, – журиться, – сестрице, будем зимувати?
– Не потрапимо в корзину, то зима подбає,
Під сніг, ніби під перину
В стужу заховає.
ПЕЧЕРИЦЯ
В полі, в лісі, в магазині,
В білій чи рудій шапчині –
У пошані ПЕЧЕРИЦЯ,
Бо на всі смаки годиться.
БОРОВИК
Важлива в лісі в мене роль:
Я – БІЛИЙ ГРИБ, грибний король.
В бору зростати здавна звик,
Тому ще звуся – БОРОВИК.
ЛИСИЧКА
Я ЛИСИЧКА, я сестричка
Не сиджу без діла,
Наймодніший капелюшок
Я сьогодні вділа.
Чепурна я в капелюшку
Та вродлива личком.
Подарую капелюшки
Ще й своїм сестричкам.

2. Словникова  робота.
( робота  з  термінами)
Сапрофіти - гриби  ,що  живіть  за  рахунок  відмерлих організмів.
Паразити - гриби , що  живіть  на  поверхні  або  в  середині живих тканин рослин і  тварин.  Живляться  за  рахунок організмів, на  яких  оселилися,  і  часто є  збудниками їнфекційних  захворювань.
Симбіонти- гриби, що  існують разом з  водоростями і  ннавіть  вищими  рослинами
Ферменти - особливі  білкові  сполуки , які  гриби виділяють  за  межі  клітини , які  необхідні  для  розкладання складних органічних  речовин.

ІІІ. Вивчення  нового  матеріалу.

 Гриби займають проміжне положення між тваринами і росли­нами, оскільки характеризуються рядом ознак, що роблять, їх подібними з одного боку до тварин (в оболонці є хітин, запас по­живних речовин у вигляді глікогену, в результаті обміну речовин утворюється сечовина), а з другого — до рослий (необмежений ріст, адсорбтивний тип живлення, тобто всмоктування
А.  Позаклітинне  травлення.
( аналіз  травлення  за  допомогою  ферментів, позаклітинне  травлення,  всмоктування  води  всією  поверхнею  тіла)
1.      Гриби - сапрофіти
Дереворуйнуючі.      Грунтові.     Цвілеві.
Гриби-сапрофіти живляться мертвими органічними речовинами.
2.      Гриби  паразити.
Трутовики.                   Збудники  хвороб рослин, тварин,людини.
До грибів-паразитів відносять: фітофтора (паразитує на картоплі, помідорах), синтрихіум (рак картоплі) – на бульбах утворюються нарости. В Україні мало поширений, тому є об’єктом суворого карантину).
Паразитичними є гриби: трихофітон – це гриб-паразит, що викликає стригучий лишай (уражається волосся, нігті, шкіра людини і тварин). У рослин: ріжки – це паразитичний гриб, що розвивається на житі, пшениці та інших злаках. Під час цвітіння жита, спори гриба заносяться на зав’язь квітки, де вони проростають у міцелій. Переносять спори комахи. Перезимовують спори у ґрунті або з врожаєм гриба. Потрапляючи в організм людини або тварини, ріжки спричиняють тяжке захворювання, яке в народі називають „злі корчі”, що може закінчитися смертю. З ріжок виготовляють ліки, що використовують в гінекології та акушерстві.
Представниками грибів-паразитів є: сажкові (гриб устилагу) – паразитує на культурних і дикорослих злакових. Хворі рослини мають вигляд обвуглених або обсипаних сажею, ураження відбувається під час цвітіння. Міцелій, що проростає, проникає в зав’язь і перебуває в зерні до його проростання. Заражене зерно мало відрізняється від здорового, інші види сажки можуть заражати рослини спорами під час цвітіння злаків, або можуть заражати молоді надземні рослини і при цьому міцелій не розростається по всій рослині, а локалізується в місці зараження.

3.      Гриби  симбіонти.
Мікоризоутворюючі.    Лишайники.
Багато видів грибів живуть у симбіозі з водоростями і вищими рослинами. Взаємовигідне співжиття міцелію грибів з коренями вищих рослин утворює мікоризу (наприклад, підберезник з бере­зою, підосичник з осикою тощо). Значна частина вищих рослин (дерева, тверда пшениця та ін.) не може нормально розвиватися без мікоризи. Гриби отримують від вищих рослин кисень, виділення коріння і безазотні сполуки. Гриби «допомагають» вищим рос­линам засвоювати важкодоступні речовини гумусу, активізують діяльність ферментів вищих рослин, своїми ферментами сприяють вуглеводному обміну, фіксують вільний азот і у сполуках переда­ють його вищим рослинам разом з ростовими речовинами, вітамі­нами тощо.

Б. Дихання.
Аеробне – дихання   із використанням  кисню
Анаейробне – безкисневедихання ( дріжджі)
ІУ. Робота  над  засвоєнням  вивченого  матеріалу.
1.     Опрацювати  науковий  матеріал ( поданий  нижче) та  дати  відповіді  на  питання.( робота  в  парах) кожна  пара шукає  відповідь  на  одне  запитання , вчитель визначає  запитання  для  роботи  учнів)

-         Яке  значення грибів  для  живлення  рослин?
-         Яку  функцію  виконують  грунтові  грби?
-         Яке значення  мають  гриби  для  лісу?
-         Значення  грибів  для  тварин?
-         Якої  шкоди гриби  можуть  завдавати рослинам  лісу?

Гриби - відіграють важливу роль у колообігу речовин у природі, у зв'язку з чим, значення грибів надзвичайно велике. Ці організми-сапротрофи розкладають органічні сполуки грунту до мінеральних, які в подальшому засвоюються рослинами. Грунтові гриби, в першу чергу цвілеві, відіграють виняткову роль у грунтоутворенні. Так, в лісі гриби, завдяки своїй здатності утворювати різні ферменти, здійснюють процес розкладання підстилки з листя та деревини. Також в грибниці багатьох грибів накопичуються органічні речовини, які після її руйнування перетворюються на перегній. Науковий факт, що мікориза (симбіоз грибів та рослин) позитивно впливає на життєдіяльність рослин. Крім шляпочних грибів, мікоризу утворюють багато цвілевих грибів. Вони можуть знаходитися у взаємовигідних відносинах із трав'янистими рослинами, у тому числі культурними видами. Багато тварин вживають в їжу плодові тіла шапинкових грибів, наприклад, ссавці (білки, гризуни, кабани, козулі), комахи, птахи, тощо. Негативна властивість деяких грибів - вони можуть бути паразитами деяких рослин і вищих тварин. Гриби-паразити (трутовики, цвілеві гриби) можуть руйнувати дерева, повністю знищити уражені рослини здатні фітофтора, мучністоросяние гриби.
У.   Підведення  підсумку  уроку.
Діти чому гриби  активно  ростуть після  дощу або  у  вологих умовах?
 Чи  виділяють гриби  кисень?
Чи є  у  складі  грибів  хлорофіл?
І на  останок  меніб  хотілось  , щоб  ви  оцінили уро заповнивши  наступну  анкету.
Анкета для учнів.
  1. Яке значення для тебе особисто мають знання та вміння, отримані на уроці:
а) мені це знадобиться в майбутньому;
б) мені просто цікаво;
в) значення не маю.
2. Під час вивчення матеріалу:
а) ти допомагав іншим;
б) інші допомагали тобі;
в) нікому не допомагав і не отримував допомоги.
3. Що викликало найбільші труднощі:
а) пошук інформації;
б) необхідність публічного виступу;
в) інше.
4. З яким настроєм ти вивчав матеріал:
а) було цікаво;
б) не дуже цікаво;
в) не цікаво взагалі.

VI.           Домашнє завдання.
Стор. 2014 – 218. Заповнить таблицю стор. 218.

Немає коментарів:

Дописати коментар