« Виховання екологічної культури в учнів шляхом впровадження практичного дослідництва з біології » (з досвіду роботи)

 « Виховання  екологічної  культури в  учнів шляхом  впровадження практичного дослідництва з  біології »

  Опис власного  педагогічного  досвіду  по  застосуванню  основних  форм  та  методів  роботи по  формуванню  екологічної  культури  в  учнів  різних  вікових  категорій.   Через  проведення  експериментально  дослідницької  практично  пізнавальної роботи  на  уроках  біології  та  в  позаурочний  час. Та  методичні  рекомендації  по      впровадженню  в  практику  роботи  вчителя.

Вчитель біології  Підлісненсько НВК       Чабан  Наталії Володимирівни  вчитель  вищої  категорії,  вчитель  методист

                   Розвиток  сучасного  суспільства  вимагає  від  випускників  високого  рівня знань та  вмінь  практичного   їх  застосування     як  можливість  визначитись  в  суспільстві  як  особистість.    Можливість  отримати  серйозні  ґрунтовні  знання  дитина  має    в  шкільний  період  свого  життя.  Яким  буде початковим , шкільний,  період  в  розвитку  дитини  як  особистості,  таким  чином  і  проходитиме  процес  подальшого її формування.  Природничі  науки,  а  зокрема   біологія,  дає  можливість  сформувати  всебічно  розвинену  особистість,  людину  яка  зможе   визначитись  в  подальшому,  окреслити  свої  прагнення  в  досягненні  мети  застосуванні  отриманих  знань  на  практиці.   Формування  таких  навичок в  дітей   вчитель   може       при  виконанні   науково  практичних  форм  роботи.  Дослідницька  діяльність – вища  форма  самоосвітньої  діяльності  учня. Формування  науково – дослідницьких  вмінь  в  школярів – процес  складний  і  довготривалий.  Він  не  виникає  на  порожньому  місці  і  не   розвивається сам   по  собі. А  тому  завдання вчителя – керівника – поступово   й   методично  формувати  науково – дослідницькі  навики,  здійснюючи  постійний  контроль  за  виконання  учнями  науково  - дослідницьких  робіт;   аналізувати  і  виправляти  помилки;  визначати  найкращі,   найбільш  ефективні  шляхи  виконання  роботи,  розчленовувати  її  на певні  складові  та  розділи,  навчаючи  учнів  поєднувати  дослідницьку  діяльність  з  науковою,  а  також  зясовувати  можливості  подальшого  застосування  результатів  роботи.    При  підготовці  до  проведення  даних  форм  роботи  першочерговим  є -  вивчення  творчого  потенціалу  дитини, її  пізнавального  інтересу,  рівня  знань  з  предмету  теоретичного  матеріалу. (анкетування,  моніторинг)  Саме    на  даному  етапі  роботи має  можливість  розкрити  свої  здібності  кожен  учень. А  також показати навики  роботи  з  товаришами  в  групі  чи то  в парі  .  Тому  і  підбираю  різнопланові  технології  роботи  з  дітьми  при  вихованні екологічної  культури  та  в  науковому  дослідництві.  Серед них  є

*      Захист  авторських   екологічних  та  соціальних  проектів  :    Проект  у  перекладі  з  латинської  означає  « самостійний  пошук  шляху» .  Учнівський  проект – індивідуальне  або  групове  учнівське  дослідження,  яке  здійснюється  на основі  вільного  вибору учнів  з  урахуванням   інтересів  школярів.   Учені      самостійно  реалізовуватимуть   проет  та  висвітлюватимуть  отримані  результати  на  уроці,  спираючись  на  основні  поняття  біологічної  науки.   При  проведенні  спостереження  під  час  дослідження   по  проекту перед  учнями  обов’язково  має  бути  поставлене  усне  чи то  письмова  завдання,  як  результат  успішного  закінчення  роботи.   Учені  які  мають  можливість  отримати  практичні  знання  не  зупиняються  на  досягнутому,  а  за  умовами  проведення  дослідження в  проекті  удосконалює,  поглиблює  знання  з  предмету  з  даної  теми  та  ще цілого  ряду  тем  які  не  напряму  пов’язані  з  дослідженням,  та  без  глибоких  знань  яких  неможливо  отримати  достовірного  результату. Для   успішної  реалізації  проекту  необхідно  дотримуватись  певних  вимог.
Вимоги до  проекту
1.      Проет розробляється  за  ініціативою учнів,  але  тема  може  бути  запропонована  вчителем.  Тема  для  всього  класу  може  бути  одна,  але  шляхи  реалізації  в  кожній  гру  різними.
2.      Проект  варто зробити  значущим  для  найближчого  й  опосередкованого  оточення  учнів.
3.      Робота  над  проектом  має  дослідницький  характер  тому розробити  етапи  дослідження  має  вчитель,  передбачити  різві  варіанти  виконання  проекту.
4.      Проект  має  бути  педагогічно  значущим,  тобто  під  час  його  виконання  учні  мають  отримати  певні  знання.
5.      Проект  реалістичний ,  має  визначену  практичну  значущість.
               Вибираючи  тему  проекту  необхідно  вчителю  враховувати – його  соціальну    спрямованість,   зв'язок  з  дослідженнями  в  курсі біології,  наявність  необхідних   знань  в  учнів,  реалізація  між предметних  зв’язків.  При  проведенні  досліджень  за  проектом  вчитель  постійно  контролює  послідовність  виконання  кожного  етапу  роботи.важливим  етапом  реалізації  проеку  є  його  оформлення  та  презентація.  Процес  презентації  має  бути  прив’язаним  до певного  уроку  біології,  а  вже  потім  можлива  і  більш  публічна  презентація. Оскільки  соціальні  дослідження  проведені  на  території  громади  де  проживають  і  діти,  і  дуже  часто  саміж  діти  в  реалізації  проектів  є досліджуваними  особами, є  надзвичайно  цікавими.
 В реалізації  та публічній  презентації  проету в першу  чергу  даю  можливість  учням  випускних  класів  ,що  стоять  на  порозі  дорослого  життя , показати  свої  можливості  розкрити  вміння  не  лише  проводити  спостереження  за  природою здійснювати  моніторинг  серед  населення,  вміння  працювати  з  дорослими  та  керівниками  села,  а  і  зацікавити  роботою,  показати  які  необхідно  розвивати  навики,  молодшим  своїм  товаришам,  які  в  подальшому  стануть  наступними.  У  вирішенні екологічних,  соціальних, моральних  проблем  нашого  села,  школи,  району,  а  може  навіть  і  України.   ( Додаток 1).

*      Проведення  експериментальних  наукових  досліджень  як  окремими  учнями  так  і  групами  учнів:  являють  собою складну  взаємодію  слова,  наочності   та  практики,  організоване  та  направлене  вчителем, для  розвитку  думки  учнів. Проведення  яких  пов’язане  також  з  активною  діяльністю  рецепторів  та  аналізаторів  учнів, з  розвитком  їх  загальної  трудової  активності. Завдання  для  виконання    робіт з  експериментальних  досліджень  особливо  важливі в  начально – виховному   відношенні,  коли  в  них є питання, задача,які  потрібно  вирішити  учням,  застосовуючи  в  практиці  раніше  засвоєні  знання:  вміння  будуть    не  механічно засвоєні ,а  спиратися  на  знання.  Саме за  цих  умов    такі  роботи   є  джерелом  знань. Основними  вимогами  які  ставляться  до  дослідження    є :обов’язкове  визначення  рівня  знань,  умінь  та  навичок  на  початковому   та  підсумковому   етапах  дослідження;  систематичне  спостереження  за  роботою  учня  за  рівнем    поглиблення  знань  з  теми  дослідження;  організація  дослідження  як  тривалого  процесу,  пов’язаного з  подальшим  навчанням  у  цілому,  а  не з  окремою  його  частиною; створення  системи   контрольно – діагностичних  вправ;  встановлення  закономірних  зв’язків  між  якістю  знань;  умінь  та  навичок  учнів  і  методичною  системою. Дослідження    по  протяжності   в  часі  також  можуть  бути  різними,  одні     можуть  продовжуватися  на  протязі  певного  сезону,  інші  можуть  продовжуватися  протягом   декількох  років.  Для  учнів  середніх  класів 5 -7 доцільно  пропонувати    дослідження які  короткотривалі  за  часом.  Такі     дослідження  дають   швидкий  результат  і  розвивають  зацікавленість  у  їх  проведенні ,  наступних,  більш  серйозних  досліджень, дають  можливість  вчителеві  підібрати  наступників у  проведенні незакінчених  досліджень.    В практиці  роботи  також  зустрічаються  випадки  що  дослідження  за  часом  не  вкладається  в  межі   навчального  часу  шкільного  перебування  учня, тому  такі  дослідження  можуть  розпочинати  одні  учні  а  продовжувати  наступні.  Та  при  проведенні  таких  досліджень  вчитель  має  виважено,  відповідально  підійти  до  підбору  кандидатури  учня  для   продовження проведення  дослідження.   В   такому  випадку  в  перехідний  період  має  бути  спільна робота  учнів  різних  вікових  груп.  На  даному  етапі  старший  досвідчений  учень  має  можливість  практично  показати  основні  методики  проведення  досліджень та поточний  етап  дослідження  провести  разом. Дані  дослідження  є  одними  з  найскладніших  у  проведенні  та  керівництві  ними,  вимагають від  вчителя  серйозної  методичної,  наукової,  практично – педагогічної  підготовки.  Результатом проведення  таких  серйозних  досліджень  є  сформована  особистість  учня  яка  вільно  оперує  глибокими  біологічними  знаннями  та  вміннями,  може  легко  практикувати  свої  знання,  та ще  й  здатна  навчити  інших  учнів  тим  знанням  якими  на  даному  етапі  володіє.  Свої  дослідження  учні  проводять   як  правило  в  лісі,  вивчаючи  екологічні  особливості  росту  та  зникнення  трав’янистих  рослин,  екологію  окремих  тварин  лісу,  птахів,  які  в  достатній  кількості  поширені  на  території  села  Підлісного  так  і  рідкісних.    Можливість захисту  наукових  досліджень  спочатку  на  рівні  шкільних  конференцій, де  удосконалюються знання  з  біології,  а  також  проходить  процес формування  першочергового  комунікативного  навику. Учні  не  лише  презентують  свої  дослідження але  і  дискутують  про  рівень науковості  роботи,  вивчення  її  теоретичної  частини,  через  застосування  біологічних  методів.  Дана  дискусія проводиться  під  ретельним  контролем  вчителя.  В  даному  випадку  вчитель  є  активним  регенератором  ідей ймовірності  та  неймовірності  біологічних  закономірностей. Виступи  захисти  на  обласних  конкурсах  захистах  науково – дослідницьких  робіт  формкує  в  учнів не  стільки розширення рівня  біологічних  знань,  а  формування  стійкої  життєвої  позиції,  впевненості  в  своїх знаннях  та  ерудованості. Місце  вчителя  на  даному  етапі  роботи  з  дітьми є  особливе. Оскільки  вчитель  біології  є  науковим  керівником  роботи  тому  слід  ретельно  розглянути  підібрані  матеріали,що  комплектують  як  теоретичну,так  і  практичну  частину  роботи.  Виступів  на  рівні  Всеукраїнських  конкурсів  і  досягнення    позитивних  результатів,  участь  у  міжнародному  конкурсі  і  визнання  світовими  вченими  високого  рівня  проведення  досліджень , формує  в  дітей  не  лише  позитивні  емоції ,  а  формує  комунікабельну,  впевнену  у  своїх  знаннях  особистість. Серйозні  дослідницькі  роботи  практикую з  учнями  не  маючи  конкретної  орієнтації  на  вік  дитини. За  рівнем  допитливості  учнів  починаю  слідкувати  ще  з  початкових  класів.  Найкраще  творчу  дитину  можна  визначити  на  уроках  з  трудового  навчання  та  образотворчого  мистецтва.  Діти  які сприймають  навколишній  світ  з  власної  точки  зору  мають  серйозний  творчий  потенціал  в  подальшому. Виявивши  подібних  учнів  пропоную  проводити  спостереження  за  рослинами  та  тваринами,  як  ведення  звичайного щоденника  фенологічних  спостережень  Напрклад: коли  розпустились  бруньки  вишні  і  якого  числа  розпустились  бруньки  в  груші,  або  визначити  що  появляється  першим  квіти  в  рослини  чи  листки.  При  тому  вибираю  рослини  в  яки  першими  появляються  листки  і  ті  в  яких  першими  появляються  квіти.  Після  досліджень  визначаємо  рослину  яка розвивається  в  весняний  період  раніше  ніж  інша.  Та  в  обов’язковому  порядку  вчу  узвагальювати  даний  матеріал.  Дитина  має  чітко  уяснити  значення  даного  явища та  його  екологію.   При  проведенні  узагальнень  даю  можливість  дітям  самостійно  зробити  висновок  та  узагальнити  досліджуваний  матерал,  та  коло  в  дитини  складається  хибна  думка  з  приводу  дослідження  обов’язково  пояснюю  природні явища з наукової точки  зору  з  використанням  довідкової  літератури.  Коли  працюю  з  маленькими  дітьми  я  вже  визначаюсь  якого  рівня  дослідження  дожна  доручити  дитині  для  роботи  з  більш  глибоким  виченням фізиології,екології, морфології, поширення  рослин  чи  тварин . а  початковому  етапі  при  знятті перших  даних  експерименту  в  дослідженні  можуть  брати  участь  декілька  учнів.  Та  як  правило  до  завершення  роботи,  з  глибоким  вивчення  теоретичного  матеріалу  доходить  один  дослідник,  ну  іноді  два. (Додаток 2)
  
*      Пізнавальні  екскурсії. Розроблення    екологічних  стежин: Проведення  даних  робіт    є  характерним  видом  діяльності  для  всього  класу,на  відміну  від  практичної  роботи,  ними  можуть  займатися  окремі  учні,  зацікавлені,  в  поглибленні  ,  удосконаленні  знань  з  біології.  Та  окремі  види  роботи  з  різних  напрямків  діяльності,  які  формують  навики  практичного  застосування  біологічних  знань   отриманих  на  уроці , може  виконувати  певна  група  учнів, або  навіть  цілий  клас. Окремо  отримані знання  узагальнюються  керівником,  вчителем, та  являються  складовою  частиною  загальної  роботи. Отримані  результати     вчитель  може  застосовувати  в  подальшому,  як  факт  ,  при  вивченні  біології  в    класах  які  дані  дослідження  не  проводили. Результати   створення  екологічних  стежин    учень  обов’язково  має  презентувати.  Початком  презентації  є  повідомлення  учня,  що  проводив дослідження,  під  час  тематичного  уроку,  тобто  вчитель  має  передбачити  початок  проведення   роботи  по  збору  теоретичного  матеріалу визначення зупинок  в  природному  середовищі,  щоб  його  завершення  співпало  з  тематичним  уроком.  Наступний етап  презентації – це  наукова  конференція,  яка  хоча б  один  раз  на  рік  має  пройти  в  школі.  На конференцію  доцільно готувати  не  одну  презентацію  ,  а  декілька,  при  тому  з  різним  рівнем  завершеності  роботи.  Тобто  учні  різних  вікових  категорій  повинні  мати  можливість  виступити  перед  товаришами,  з  невеликою,  про те  цікавою  інформацією,  яка  виявилась  в  процесі  створення  стежини  ,  а  також  мали  можливість  самостійно  провести  екскурсію.  Дана  презентація  може  бути  як  індивідуальною  так  груповою  і  навіть  колективною. Участь  в  такому   виді   роботи     дає  можливість     учням  побачити  на  якому  рівні  вивченості  та  підготовленості   знаходяться  вони,  та  до  якого  рівня  їм  потрібно  прагнути.   Працюючи  за  даною  формою  роботи  у  дітей  формується  пізнавальний  інтерес,  обізнаність    з  видовим  різноманіттям  краю  в  якому  проживає  дитина. Кожен  учень  який  працює    при  розробленні  екологічної  стежини,  екскурсій    в  природі  ,  має  можливість  чітко  засвоїти  основні  правила  поведінки  в  природі   не залежно  від  місця  перебування. При  проведенні  екскурсій  в  природу   обов’язково  визначаю  мету  та завдання  її  проведення.  Для  дітей  готую  завдання  по  ходу  проведення  екскурсії,  щоб  учні  визначили   та  занотували  різновиди  рослинного  світу  які  ростуть  на  певній  території,  також  пропоную  визначити  їх  кількісний  склад.  Такі  зекскурсії  по визначенню  та  опису  рослиного  світу в  навконишнійприроді  провожу  при  вивченні  рослин  а  7  класі.  Як  правило  екскурсії  є  підсумковим  уроком  вивченя  теми.  Далі  пропоную зібрати  науково  інформаційний  матеріал  про  рослини  які  зустрічались  під  час  екскурсії.  Заключний  етап  проведення  екскурсії  це  узагальнення  підібраного  матеріалу  під  керівництвом  вчителя.  Визначаємо  зупинки,  удосконалюємо повноту  описаної  рослини проводимо  екскурсії.  Таким  чином  поєднує  такі  цікаві  форми  роботи  як  екскурсії  та  створення  екологічної  стежини.  Подібні  заходи  також  практикую  при  проведенні  уроків біології  в  8  класі  при  вивченні  тваринного  світу.  Не  всі  види  тварин  можна  побачити  в  природінашогокраю  проте  якщо  начитиучнів  уважно  проводити  спостереження  то  до  екологічної  стежини  входять  тварини  різних  типів  та  видів.

*      Використання  та  застосування  екологічних  тренінгів:  при  проведенні  даної  колективної  форми  роботи  вчитель   ,  розкриваючи  психологічний  стан,   дає  основні  установки  впливу  конкретно кожної  людини  на  навколишнє  середовище  та  на  структурні  елементи  цього  середовища . Процес  впровадження  в  практику  роботи  екологічних  тренінгів  можна  реалізувати  на  кожному  уроці   не  залежно  від  теми,  виділивши  перед  початком  уроку.  Завдання  для  екологічного  тренінгу важливо  підбирати  у  відповідності  до  теми  уроку,  якщо  це біологія  рослин  в 7  класі.  Можна, та  доцільно, пропонувати  дітям пояснити  відчуття рослини,що  гине,  також запропонувати  шлях   для  видового  виживання,  важливо  також  в  період  сизонів  екологічні події.  До  шкідливих  екологічних  подій  відношу пожари, виривання  та  викопування  рослин, розорювання  території.  Для  біології  тварин  пропоную  дітям 8   класу розповісти  про  життя  та  почуття  тварин  які  потрапили  в  біду.  В  основному  приклади  навожу  на  рідкісних  тваринах,  та  ти х що  приречені  на  знищення.  При  викладанні  біології  людини  в  9  класі більше  уваги,  при  підборі  тренінгів,  звертаю  на вплив  шкідливих  звичок  на функціонування органів  в  організмі.  Під  час  вивчення  органів  в  організмі  пропоную  тренінги  на  аналіз природно  екологічних  катаклізмів  на  організм  людини. ( Додаток 3)
Дані  та  інші  активні  форми  роботи дають  серйозний  результати  для  творчого  росту  учнів ,  вони  з  задоволенням  приймають  участь  в  різних  творчих  конкурсах, допомагають  молодшим учням та  і  досвідченим  бути  впевненому  в  собі,  а  також  впевнено  себе  почувати  при  дискусії  з  товаришами , за  умови  якщо  цьому  є  система.    
Результати роботи  - відзнаки,  представлення  екологічних  проектів  та  науково  дослідницьких  робіт  на  конкурсах  різного  рівня.


Немає коментарів:

Дописати коментар