четвер, 22 січня 2015 р.

Формування екологічних компетенцій в форматі « Школи сприяння здоров’я».


   Формування  екологічних  компетенцій  в  форматі   «  Школи  сприяння  здоров’я».


Здоров’я  людини ,  це  основне  надбання    яке  варто   берегти  за що  потрібно боротися.  А  якщо  здоров’я  цілого  колективу  залежить  від  окремих   людей  то  це  перш  за  все  і  велика  відповідальність.    Саме  тому  колектив     Підлісненської  загальноосвітньої  школи  ,  як  головний,  вибрав напрямок  роботи   по  створенню  моделі   школи  сприяння  здоров’я. (
 Так  як  головною  метою  роботи  колективу  школи  є  удосконалення  навчально-виховних  методик та  формування  культури  здоров’я   дітей ,  то  методи  і  прийоми  роботи  направлені  на  формування  всіх  значущих  здоров’я:   фізичного,  психічного,  морального,  соціального.  Та  значу  долю  займає  робота  по  формуванню  екологічної  культури.
На  формуванні  даних   компетенцій  я  зупинюся  більш  детальніше. Так  як  у  школі  сформувалась  ціла  система  роботи  по набуттю  учнями  навиків  екологічної  культури , що  дає  позитивну  мотивацію  на  здоровий  спосіб  життя.  В    роботі  даної  системи  початковим  етапом  є  робота    вчителів  придметників,  та  вчителів початкових  класів,  які  починаючи  з  першого  класу  на  уроках  з  навчальних  предметів  Я і  Україна,  Природознавства,  українська  мова,  образотворче  мистецтво, трудове  навчання,   поряд  з  застосуванням  здоров’я  зберігаючими  методиками  роботи, навчають  дітей   виконувати  досліди, спостерігати  за  природою  «  на    хвилинках  спостереження»,  складати  екологічні  паспорти, пишуть  казки,  розповіді  та  малюють  малюнки  про  природу,  що  сприяє  у   дітей  розвитку   практичних   навиків , та  вмінь.      Наступність  в  роботі  вчителів  початкових  класів  та  вчителів  придметників  полягає  у  більш  широкому  розвитку практичних  вмінь  на  уроках  біології,  хімії,  фізики,  географії  при  виконанні  науково  дослідницьких  робі.  При  підготовці  до  проведення  даних  форм  роботи  першочерговим  є -  вивчення  творчого  потенціалу  дитини, її  пізнавального  інтересу,  рівня  знань  з  предметів  теоретичного  матеріалу. (анкетування,  моніторинг)  Саме    на  даному  етапі  роботи має  можливість  розкрити  свої  здібності  кожен  учень  який  займається  науковими  дослідженнями. А  також показати навики  роботи  з  товаришами  в  групі  чи то  в парі  .  Тому  і  підбираємо  різнопланові  технології  роботи  з  дітьми  при  вихованні екологічної  культури  та  в  науковому  дослідництві.  Серед них  є:
*      Захист  авторських   екологічних  та  соціальних  проектів  : (  в першу  чергу  даємо  можливість  учням  випускних  класів  ,що  стоять  на  порозі  дорослого  життя , показати  свої  можливості  розкрити  вміння  не  лише  проводити  спостереження  за  природою здійснювати  моніторинг  серед  населення,  вміння  працювати  з  дорослими  та  керівниками  села,  а  і  зацікавити  роботою,  показати  які  необхідно  розвивати  навики,  молодшим  своїм  товаришам,  які  в  подальшому  стануть  наступними.  У  вирішенні екологічних,  соціальних, моральних  проблем  нашого  села,  школи,  району,  а  може  навіть  і  України).
*      Проведення  експериментальних  досліджень  як  окремими  учнями  так  і  групами  учнів:  ( свої  дослідження  учні  проводять  не  білля  школи,  а  як  правило  в  лісі,  вивчаючи  екологічні  особливості  росту  та  зникнення  трав’янистих  рослин,  екологію  окремих  тварин  лісу,  птахів,  які  в  достатній  кількості  поширені  на  території  села  Підлісного  так  і  рідкісних.  Дана  форма  роботи  не  лише  формує  практичні  уміння  та  навички  а  і  має  позитивну  мотивацію  на  здоровий  спосіб  життя.  Можливість захисту  наукових  досліджень  спочатку  на  рівні  шкільних  конференцій,  обласних  конкурсів  захистів науково – дослідницьких  робіт.  Виступів  на  рівні  Всеукраїнських  конкурсів  і  досягнення    позитивних  результатів,  участь  у  міжнародному  конкурсі  і  визнання  світовими  вченими  високого  рівня  проведення  досліджень , формує  в  дітей  не  лише  позитивні  емоції ,  а  формує  комунікабельну,  впевнену  у  своїх  знаннях  особистість.  ) 
*      Пізнавальні  екскурсії. Розроблення    екологічних  стежин: (  працюючи  за  даною  формою  роботи  у  дітей  формується  пізнавальний  інтерес,  обізнаність    з  видовим  різноманіттям  краю  в  якому  проживає  дитина. Кожен  учень  який  працює  в  при  розробленні  екологічної  стежини,  екскурсій    в  природі  ,  має  можливість  чітко  засвоїти  основні  правила  поведінки  в  природі   не залежно  від  місця  перебування.)
*      Використання  та  застосування  екологічних  тренінгів: ( при  проведенні  даної  колективної  форми  роботи  вчитель  не лише  здійснює  позитивну  мотивацію  на  здоровий  спосіб  життя дитини,  розкриваючи  психологічний  стан,  а  дає  основні  установки  впливу  конкретно кожної  людини  на  навколишнє  середовище  та  на  структурні  елементи  цього  середовища ).
Дані  та  інші  активні  форми  роботи дають  серйозний  результати  для  творчого  росту  учнів ,  вони  з  задоволенням  приймають  участь  в  різних  творчих  конкурсах, допомагають  молодшим учням та  і  досвідченим  бути  впевненому  в  собі,  а  також  впевнено  себе  почувати  при  дискусії  з  товаришами , за  умови  якщо  цьому  є  система.   
Формуванню  екологічної   культури,  позитивної  мотивації  на  здоровий  спосіб  життя  сприяє  участь  дітей в  роботі  учнівського  лісництва.  Проблема  екології  довкілля   вже  11 років  стоїть  у  центрі  уваги  нашого  шкільного  лісництва.  У  1997  році  було  створено дану  організацію  учнівського  самоврядування  яка  мала  за  мету  виховання  екологічної  культури  учнів,  розвиток   знань  лісової  справи,  та  формування  навиків  поведінки  в  природі .  Учнівське  лісництво  моє  свою  ієрархію  та  керівників  як  від  базового  підприємства,  Червоно – Нерубаївського  лісництва,   так  і  школи.   Екологічні  навики  в  школі  учні  одержують  на  заняттях   гуртків:  для  учнів  початкових  класів «  Основи  екології»  для  учнів  середніх  5-9  класів  «Основи  Валеології»  та  учнів  10 – 11  класів  «Основи  лісознавства».    З  основними  принципами  роботи  в  лісі  учні  мають  можливість  познайомитись  при  проведенні  практичних  робіт  з  лісознавства.    Під  час  навчання  в  гуртку  учні  вивчають  рослинний  та  тваринний  світ,  вчаться  працювати  з  різними  рослинами,  оберігати  їх,  та  знайомляться  з  рослинами  занесеними  до  Червоної  книги,  що  формує в  учнів   навики  бережливого  ставлення  до  природи,  сприяє  позитивній мотивації  на  здоровий  спосіб  життя. 
 Діти  засвоюють  основні  аспекти  дослідницької  роботи.  Яка  розрахована,  на  групові  та  індивідуальні  дослідження  та  тісно  пов’язана  з  роботою  вчителів  біології,  фізики,  хімії,  географії. Досвідчені  вчителі  професіонали  своєї  справи  вміло  направляють  хід  дослідження  на  предмет  одержання  позитивного  результату  учнями.  Практичні  роботи  дітей  це   не  лише робота  в  лісі,  а  це  перш   за  все  робота  в  шкільній  теплиці, парниках  по  вирощуванню  екзот,  на  квітниках  та в  шкільному  саду. 
Формування  естетичних  смаків   в  поєднанні  з  екологічними  ведеться    при  проведенні  озеленення  та  дизайну  шкільного приміщення.   Діти  мають  можливість  проявити свої  власні  смаки  та  подивитися  на  результати  своєї  праці  ,  а  це  в  першу  чергу  формує  позитивну  мотивацію  на  здоровий  спосіб  життя.
Сьогодні  ми   знаходимось на   шляху  розвитку  шкільної   моделі  своєї  школи сприяння  здоров’я і  пріоритетними  напрямками  діяльності  в  подальшій  роботі  нашого  педагогічного  колективу    будуть  розкриття  важливих   понять  екології  душі,   екології  взаємин,  екології  спільнот. 


зльоту учнівських лісництв, від 0.10.2010 року.

Немає коментарів:

Дописати коментар